Domovská stránkaVýprava na řeku Möll do Taurnenských Alp

Výprava na řeku Möll do Taurnenských Alp

Výprava na řeku Möll do Taurnenských Alp s o.s. Sportabiliti

V létě roku 2012 jsme se s Mercedesem 207D - Mamutem vydali do Taurnenských Alp na úžasnou ledovcovou řeku Möll. Přijali jsme nabídku od Tomáše Lisého zast. SPORTABILITI o.s. na organizování dopravy tělesně postižených vodáků na vodácký kurs.

22.7.2012 neděle

Vodácký výlet začíná v Praze u Hotelu Pyramida,kde nabíráme Terku,o ulici výš máme sraz s Michalou všichni se vidíme poprvé,tak proběhlo seznamování. Honza cestující od Brna mají trochu zpoždění. Nakonec se nám daří vše naložit a vyrazit kolem 13 hodiny.

Složení osazenstva Dodávky Mercedes zvané Mamut  –  Zdeněk, Dáša, Mára - Mamut - protéza, Markéta, Honza – vozík, Mirka, Pepa -  vozík, Mirek, Terka. Podle GPS nás čeká do kempu v Obervellach na řeku Möll 548km. Jízda plyne  a po pár čůracích, tankovacích  a protahovacích zastávkách dorážíme v 21 hodin. Stavíme stany, seznamujem a zdravíme se s lidmi co dorazily už v sobotu, aby zde vše prozkoumaly a našly vhodný kemp. Něco popijeme proklábosíme a jedeme spát. Ráno je moudřejší večera.

23.7.2012 pondělí

Řeka Möll pramení na svahu hory  Glosglockner, která se tyčí do výše 3798 m nad mořem, je to ledovcová řeka.Obtížnost v úseku Pockhorn – Putschall je ww 4, Putschall – Winklern ww 3, Winklern – Stall – konec přehrady ww 1 – 2, Flatach – Obervellach zw, Obervellach – Mühldorf ww 2 – 3 dál ústí do Drávy.

Na vodácký kurs občanského sdružení  SPORTABILITI vybíráme úseky s menší obtížností. Pokud mám vyjmenovat náš tým, tak jsme v tomto složení 4 vozíčkáři – Michala, Honza, Tomáš, Pepa, 1 protéza -  Mára, 12 pomocníků a guidů – průvodců na vodě Petr Burian, Tomáš Lisý, Michala 2, Mirka, Markéta, Markéta 2, Zdeněk, Dáša, Jarin, Mirek, Terka, Mirka 2.

Po snídani a ranní poradě bylo rozhodnuto, že s vozíčkářema se bude dopoledne trénovat a zkoušet v kempu, kde je na to vytvořená klidná zátoka, aby si všichni vše osahali a ve 13.30 se vyrazí do Flattach sjet si klidný úsek zpět do kempu a tady zkoušet záchranu na místním umělém válci.

Zdeněk, Dáša a Mamut se jdou projít asi 2km a cestou se rozhodují sjet si spodní úsek Möll do kempu Campanula cca 17km ww 2 – 3. Domlouváme a informujem o našem záměru šéfa o.s. SPORTABILITI Tomáše L., vše je dohodnuto, beru sebou mobil a ozvem se v cíli, aby nás někdo dojel vylovit.

Řeka má mírný nadstav. Nasedáme a první 3km se dá přirovnat k lehce rozvodněné Berounce. Těšíme se na nářez a kudrnatou vodu co má přijít. Začíná až po cca 3km a stojí to opravdu za to. Vlny, válce a vracáky,voda valí korytem,  užíváme si až k přehradě, vjezd do přehrady tedy poslední peřej nám zpestřují největší houpací vlny.

Zdeněk je strarý vodácký pardál s více jak 30 – ti letou vodáckou praxí. Vůbec mu nejde na rozum, jak sebou chtějí na takovou vodu vzít vozíčkáře, prakticky od pasu dolů ochrnuté, já mu kontruji ať se nebojí, že je vše zajištěné a všichni jsme tu kvůli adrenalinu, který divoká Möll určitě nabízí.

Ve 13 hodin pro nás přijíždí Tomáš L. a jelikož ještě spodní úsek nejel, tak byl zvědav na naše informace, vše mu líčíme velmi barvitě, hlavně Zdeněk, já s Dášou se pouze usmíváme a přikyvujem. Při dojezdu do kempu jsme ještě upozorněni ať si vše necháme pro sebe, prostě nešířit paniku.

V kempu vrcholí přípravy na přejezd do Flattach na start dnešního úseku 7km. Ani nevybalujem a pokračujem na start. Zde všechny hodíme na vodu a po mírně tekoucí Möll, tak zw max. ww 1, přijíždíme do kempu. Na osahaní vody pro vozíčkáře je právě taková voda ideální.

V kempu se zkouší záchrana a každý vozíčkář je cvaknut do válce a s pomocí odloven, odlovení se věnují 2 kanoe a 4 záhranáři.

Kolem 19 hodiny zjišťuje Tomáš L., že klíče od OPELA zůstali v autě na startu. S Mirkou si půjčujem kola a jedem si pro vozy na start cca 7km.

Večer na poradě je rozhodnuto jet zítra úsek z Winkllern na konec přehrady cca 20km ww 1 – 2. Odjezd je naplánován na 10 hodinu.

24.7.2012 úterý

Vstáváme všichni kolem 8.30 hodin a vaříme snídani, Mamut si dnes na delší plavbu vaří vejce na másle a cibulce, výborné, energie na dlouhou plavbu.

Vše naložit a vyrazit se nám daří v 10.30, Mamut jede napřed, Tomáš mají cestou zdržení, Tom potřeboval na velkou, Opel nechávají v cíli u přehrady.

Po všech komplikacích se na vodu daří vlézt až ve 13 hodin, nevadí je krásně a jsou zde nádherné výhledy na  třítisícové vrcholky Taurnenských Alp, tak se kocháme.

Z Winklern se voda jeví jako mírná s občasnými hutnějšími místy v podobě peřejí ,válců a vln, všude krásné výhledy po okolí.

Řeka Möll je po svém prudkém toku hojně využívána pro výrobu elektřiny, pár jejích vydatných přítoků je spoutáno do rour a přes elektrárnu vráceno zpět do koryta Möll.

Když dorazíme na přehradu, zjišťujem, že by se muselo tak 500m přenášet. Aby se zrychlil tok do elektrárny je řeka spoutána do umělého náhonu a vyplivnuta zase až pod elektrárnou.

Jedem tedy zpět na start pro mamuta a vše nakládáme.

Nakonec je operativně rozhodnuto, vyzkoušet spodní úsek z Obervellach do Mühldorf - Campanula.

Michala a tom – vozíčkáři, toho mají už dost, tak na vodu jdou z vozíků pouze Pepa a Honza.

Tříkilometrový olej z Obervellach pádluje Mamut s Dášou ve předu za občasných připomínek, kde že je ta divoká řeka?

Pod první hutnou peřejí zastavujem ve vracáku a čekáme s Dášou na ostatní. Po jejich připlutí se k nim přidáváme a v tu chvíli se to stalo,

Při nájezdu do proudu, děláme špatný náklon a už se koupem, cvakačka do 7 stupňové vody je fakt očistec. Zima nám kupodivu není, adrenalin funguje, jak ohřívák. Zbytek cesty už plyne v pohodě, jen občas zabouří a vydatně zaprší. V kempu Campanula nás již vyhlíží Zdeněk s Mamutem, tak rychle do suchýho a je nám super, jsme plní dojmů z úžasnýho vodáckýho zážitku!

Po příjezdu do kempu jsme od Zdeňka pozváni na Wiener snitzel do místní restarace, vlastně hotelu, procházka cca 2km, řízek nám chutnal a večer se povedl. Zjišťujem, že jsme udělali dobře a nemáme ještě Euro i tady by rádi zpět k šilinku.

Po večerní poradě je rozhodnuto, že poslední den vyrazíme na vodu o hodinu dříve v 9.00, cesta zpět k domovu bude dlouhá.

25.7.2012 středa

Dnes je naplánován opět spodní úsek, Dáša s Mamutem ho jedou již po třetí. Snažíme se vyrazit dříve. Mamuta svážíme do cíle kolem 10.30 dáváme na vodu. Opět super zážitek i počasí nám přeje.

Řeka Möll a okolní krásné hory v nás zanechaly úžasný pocit, prostě krásný vodácký zážitek v nádherné přírodě a s pěkným počasím po celou dobu kursu i proto se sem určitě všichni rádi vrátíme. Zde se můžete podívat na fota z povedené akcičky.

Reklama na vozech TAXI!

Máte zájem o reklamu, která funguje? Neváhejte nás kontaktovat! Nabízíme celou plochu všech našich vozů pro vaši prezentaci! Již od 200Kč/měsíc. Naše vozy najezdí každé za rok 40 000km v Litoměřickém okrese!